Τετάρτη, 22 Απριλίου 2015

Ηλιοβούτυρο (πολτός ηλιόσπορου)

Υλικά για περίπου 400 γρ. βούτυρο: 
  • 360 γρ. ωμοί αποφλοιωμένοι σπόροι ηλίανθου
  • 4 κ.σ. ηλιέλαιον ή λάδι καρύδας ή άλλο φυτικό έλαιο
  • 2 πρέζες ορυκτό ροζ άλας
  • 1 κ.γ. καστανή ζάχαρη ζαχαροκάλαμου ή κάποιο σιρόπι (προαιρετικά)
Παρασκευή:
  1. Σε ένα τηγάνι σε μέτρια προς υψηλή φωτιά (χωρίς λάδι) ψήστε τους σπόρους ανακατεύοντας τους για περίπου 5 λεπτά ή μέχρι να πάρουν χρυσό χρώμα.
  2. Ρίξτε τους σπόρους μέσα σε ένα μπλέντερ ή multi μαζί με τα υπόλοιπα υλικά εκτός απο το λάδι και πολτοποιήστε μέχρι να γίνουν ψιλά τρίμματα ανακατεύοντας περιοδικά.
  3. Προσθέστε το λάδι και συνεχίστε τη πολτοποίηση μέχρι να φτάσει στην επιθυμητή συνοχή και να γίνει αλοιφή.
  4. Τοποθετήστε το σε ένα γυάλινο βάζο και όταν κρυώσει αποθηκεύστε το στο ψυγείο για περίπου ένα μήνα ή και παραπάνω.
  5. Πριν τη χρήση -εάν διαχωριστεί το λάδι απο τον πολτό- ανακατέψτε το και χρησιμοποιήστε το ακριβώς όπως το φυστικοβούτυρο και το ταχίνι.

Πληροφορίες - Συμβουλές - Μυστικά:
  • Για ωμό ηλιοσποροβούτυρο <--- κάνε κλικ.
  • Υπενθυμίζω πως 1 πρέζα είναι η ποσότητα που θα πιάσετε με τα ακροδάκτυλα του αντίχειρα-δείκτη-μέσου ή 1 ml ή περίπου 1/4 κ.γ.
  • Για το καθαρισμό του μπλέντερ, φτιάξτε γάλα ηλιόσπορου, δε χρειάζεται καν στράγγισμα! Βάλτε μέσα στη κανάτα του μπλέντερ 1 κούπα νερό και πολτοποιήστε για περίπου 1 λεπτό, θα έχετε στα γρήγορα ένα ποτήρι γάλα απο καβουρντισμένους σπόρους ηλίανθου και ταυτόχρονα ένα πιο καθαρό μπλέντερ!
  • Για ένα γρήγορο γάλα απο ψημένους ηλιόσπορους αλέστε και στραγγίξτε 120 ml ηλιοσποροβούτυρο με 3-4 κούπες νερό.
  • Είναι πολύ εύκολο, νόστιμο και θρεπτικό, στην υφή μοιάζει αρκετά με το ταχίνι ειδικά όταν είναι ζεστό, όταν κρυώσει μοιάζει με φυστικοβούτυρο, εάν το θέλετε πιο παχύρευστο μειώστε το λάδι, εγώ έβαλα 4 κ.σ. και βγήκε όπως μου αρέσει.
  • Όσο περισσότερο λάδι βάλετε τόσο πιο εύκολα θα γίνει η πολτοποίηση, αλλά έχετε υπόψην ότι μπορεί να σας βγει λιγότερο στερεό και επαλείψιμο με περισσότερο λάδι, επιπλέον λάδι πέραν απο τις 4 κ.σ. προσθέστε τις σταδιακά κουταλιά - κουταλιά ανακατεύοντας κάθε τόσο.
  • Καλό είναι να αποστειρώσετε με βραστό νερό το βάζο που θα το φυλάξετε και να το βάλετε στο ψυγείο γιατί έξω ίσως να χαλάσει, ειδικά εάν είναι καλοκαίρι, αλλά είναι τόσο νόστιμο που σας εγγυώμαι ότι δε θα προλάβει να χαλάσει!
  • Προσοχή μη κάψετε τους σπόρους, θέλουμε να τους ψήσουμε μέχρι να κοκκινήσουν ελαφρά όχι να τους κάνουμε μαύρους!
    Μπορείτε να τους ψήσετε και στο φούρνο αρκεί να τους βλέπετε που και που για να μη καούν.
  • Δείτε τους σπόρους για τυχόν αναποφλοίωτους σπόρους πριν τους καβουρντίσετε απλώνοντας τους, γιατί μερικές φορές η μηχανή δε τους καθαρίζει όλους καλά και μένει κάποιο τσόφλι ηλιόσπορου.
  • Δοκιμάστε πριν το βάλετε στο βάζο και εάν θέλει και άλλο αλάτι προσθέστε ανάλογα τις προτιμήσεις σας.
  • Είναι καλό αντικατάστατο για το φυστικοβούτυρο, ειδικά για αυτούς που είναι αλλεργικοί στα φυστίκια, το ηλιοσποροβούτυρο περιέχει πολύ μεγάλη ποσότητα βιταμίνης Ε, σχεδόν 4 φορές περισσότερη απο ότι το φυστικοβούτυρο, και περίπου το διπλάσιο σίδηρο, περιέχει επίσης μαγνήσιο, φώσφορο, ψευδάργυρο και σελήνιο.
    Εκτός απο τα παραπάνω, είναι καλή πηγή αμινοξέων και άλφα-τοκοφερόλης, η οποία έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στη μείωση του κινδύνου ορισμένων τύπων καρκίνων, όπως της ουροδόχου κύστης.
    Επιπλέον, είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β όπως η Β1 και η Β6 αλλά κυρίως είναι πλούσιο σε νιασίνη(Β3), παντοθενικό οξύ(Β5), και φυλλικό οξύ(Β9), βιταμίνες απαραίτητες για την καλή μας υγεία. 
  • Οι ηλιόσποροι έχουν αντιφλεγμονώδης ιδιότητες και  πολύ μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη E που εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες που συσσωρεύονται στον οργανισμό μας, μειώνει τη χοληστερίνη, χαλαρώνει τα νεύρα μας, και προλαμβάνει την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων. Επίσης η περιεκτικότητά τους σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα ενισχύει ακόμη περισσότερο την προστατευτική τους δράση, καθώς η πρόσληψη ακόρεστων λιπαρών οξέων, μειώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης στεφανιαίας νόσου και εγκεφαλικών επεισοδίων λόγω της θετικής επίδρασης που έχουν στο λιπιδαιμικό μας προφίλ ( μείωση ‘κακής’ χοληστερίνης και αύξηση ‘καλής’ και μας αποτοξινώνουν.



~ Λαόνικος Τσάγκος

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς ρητή άδεια του εκδότη. Εάν θέλετε να αναδημοσιεύσετε κάποια συνταγή ζητήστε τη μέσω προσωπικού μηνύματος και ευχαρίστως θα σας την αποστείλω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εάν φτιάξατε τη συνταγή ή σας αρέσει αυτή η ανάρτηση κάντε ένα σχόλιο.
Μπορείτε να το δημοσιεύσετε στη σελίδα σας στο facebook, πατώντας στο εικονίδιο F και μετά κοινοποίηση.