Δευτέρα, 30 Δεκεμβρίου 2013

Σεϊτάν DIY (Κρέας σιταριού "seitan")

Το σέηταν είναι κρέας που φτιάχνεται από γλουτένη, η γλουτένη είναι πρωτεΐνη του σιταριού.
Άρα υπάρχει, που αλλού; Στο αλεύρι σίτου.
Για να φτιάξουμε λοιπόν σέηταν, χρειαζόμαστε πολύ αλεύρι, αλλά και πολύ νερό ώστε να ξεχωρίσουμε τη γλουτένη από το άμυλο του σιταριού.
Η διαδικασία ουσιαστικά είναι η εξής:
  1. Πλάθουμε το ζυμάρι.
  2. Το ξεπλένουμε καλά για να φύγει το άμυλο και να μείνει μια “μπάλα” γλουτένης. 
  3. Έπειτα απο βράσιμο, μαρινάρισμα και ψήσιμο την μετατρέπουμε σε σέηταν!

Σέηταν DIY

Για το ζυμάρι:
  • 1 κιλό αλεύρι (επιλέξτε κάποιο αλεύρι πλούσιο σε γλουτένη)
  • 500 ml νερό, περίπου (ανάλογα το αλεύρι)
  • 1 κ.σ. αλάτι (προαιρετικά)
Καλό είναι να χρησιμοποίηστε ένα αλεύρι πλούσιο σε γλουτένη, όπως:
  • σκληρό αλεύρι
  • αλεύρι για τσουρέκι
  • αλεύρι τύπου 0 ή 00
  • Μανιτόμπα
  • αλεύρι αμερικάνικου τύπου.
* Εάν δε βρείτε ένα απο τα παραπάνω χρησιμοποιήστε το φθηνότερο αλεύρι που μπορείτε να βρείτε, πχ. το κλασσικό Γ.Ο.Χ. (Αλεύρι για Όλες τις Χρήσεις).

Για το βράσιμο:
  • Αρκετό νερό για το ξέπλυμα
  • 1 λίτρο ζωμό
Για το μαγείρεμα:
  • μπαχαρικά
  • μυρωδικά
  • λάδι
  • σάλτσα σόγιας
  • σκόρδο
  • αλατοπίπερο
Η διαδικασία για να φτιάξουμε σεήταν έχει 5 στάδια:
     Α'. Ζυμώνουμε, 
     Β'. Ξεπλένουμε, 
     Γ'. Βράζουμε, 
     Δ'. Μαρινάρουμε και
     Ε'. Τηγανίζουμε.
    Α'. ΖΥΜΩΜΑ:

    1. Φτιάχνουμε τη ζύμη μας προσθέτοντας σταδιακά το νερό στο αλεύρι και ανακατεύοντας με μια κουτάλα, όταν σχηματιστεί μια ζύμη ή δε μπορούμε άλλο με τη κουτάλα τότε ζυμώνουμε με τα χέρια μας. 
    2. Ζυμώνουμε δυνατά απο 5-20 λεπτά μέχρι να αποκτήσουμε μια ζύμη σαν ψωμιού, ελαστική μαλακή αλλά συμπαγής, να μη κολλάει στα χέρια, χωρίς κολλημένο αλεύρι επάνω.
    3. Το αφήνουμε να σταθεί απο 1/2 ώρα εώς 8 ώρες ή ακόμα καλύτερα το καλύπτουμε με κρύο νερό και το αφήνουμε να μουλιάσει για όλο το βράδι.
    * Είναι σημαντικό να ξεκουραστεί, γιατί έτσι αναπτύσεται περισσότερο η γλουτένη και μαλακώνει το άμυλο!

    Β'. ΞΕΠΛΥΜΑ:
    1. Έπειτα βάζουμε το ζυμάρι σε ένα σουρωτήρι, βάζουμε το σουρωτήρι μέσα σε μια κατσαρόλα και βάζουμε την κατσαρόλα μες στον νεροχύτη.
    2. Ξεπλένουμε το ζυμάρι με νερό, ενώ το ζυμώνουμε.
      (Όταν η κατσαρόλα από κάτω γεμίσει νερό, την αδειάζουμε και επαναλαμβάνουμε.)
    3. Το νερό κάθε φορά θα γίνεται άσπρο από το άμυλο,
      αναλόγως το μέγεθος της κατσαρόλας θα αλλάξουμε νερό περίπου 5 φορές. (Αυτό θα πάρει περίπου 15 λεπτά.)
       4. Στο τέλος το νερό θα βγει σχεδόν διαφανές και η ζύμη θα έχει γίνει μια μικρή σπογγώδης μπάλα, με ελαστική υφή, δηλαδή θα έχει μείνει σχεδόν μόνο η γλουτένη.
       5. Πιέστε για να στραγγίσει το νερό και πλάστε τα κομματάκια γλουτένης σε μια μικρή μπάλα.

    Γ'. ΒΡΑΣΙΜΟ:
    1. Βάζουμε την μπάλα γλουτένης σε μια κατσαρόλα που βράζουμε ζωμό (ή νερό ή αραιωμένο ζωμό) και την αφήνουμε να σιγοβράσει σε χαμηλή θερμοκρασία για περίπου 20′ - 30
    * Με το βράσιμο θα αυξηθεί σε όγκο και θα σταθεροποιηθεί περισσότερο και η δομή της θα γίνει πιο συμπαγής και κάπως ψωμένια - κρεατένια.

    Δ'. ΜΑΡΙΝΑΡΙΣΜΑ:
    1. Βγάζουμε το σέηταν από την κατσαρόλα με τον ζωμό κι αφού κρυώσει λίγο το κόβουμε σε κομμάτια,
      (από 4 εκατοστά ως 12 εκατοστά μήκος).
      2.  Τα κομμάτια αυτά τα μαρινάρουμε σε πολλά μυρωδικά και μπαχαρικά της επιλογής μας, λίγο λάδι, λίγη σάλτσα σόγιας, σκόρδο (λιωμένο ή σε σκόνη) κι αρκετό αλατοπίπερο για 1-2 ώρες τουλάχιστον (ή και όλο το βράδυ).

    Ε'. ΤΗΓΑΝΙΣΜΑ:
    1. Έπειτα τα τηγανίζουμε σε καυτό λάδι μέχρι να αλλάξουν χρώμα, ή τα ψήνουμε στο φούρνο ή στα κάρβουνα.

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ:

    • Πριν το ξεπλύνετε αφήστε το όπωσδήποτε μια ώρα να σταθεί ή ιδανικότερα όλο το βράδι σκεπασμένο με νερό, αυτό θα βοηθήσει τους δεσμούς της γλουτένης να γίνουν πιο ισχυροί και το άμυλο να χαλαρώσει τις δομές του και να ξεπλυθεί πιο εύκολα.
      Εάν δε το αφήσετε να ξεκουραστεί αρκετά τότε μπορεί να σας διαλυθεί εντελώς στο ξέπλυμα ή να μη γίνει σωστά ο διαχωρισμός της γλουτένης με το άμυλο.
    • Όσο πιο μικρή πλάσετε τη μπάλα γλουτένης μετά το ξέπλυμα του αμύλου τόσο πιο πυκνή υφή θα έχει το σειτάν σας.
    • Μπορούμε να περάσουμε τα κομμάτια του σέηταν σε σουβλάκια και να σερβίρουμε με λεμόνι ή με σάλτσα BBQ!
    • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και αλεύρι ολικής άλευσης αλλά είναι καλλύτερο να χρησιμοποιήσετε κάποιο δυνατό αλεύρι με πολύ γλουτένη.
    • Όταν στο ξέπλυμα γίνει σα λάστιχο και αρχίσει να διαλύεται η ζύμη στα χέρια σας, τότε είναι έτοιμο, μην ανησυχείτε, θα ενωθεί αργότερα.
    • Εάν δε το ξεπλύνετε αρκετά τότε θα έχει γεύση αλευριού,
      εάν το ξεπλύνετε πολύ θα έχει υφή σα λάστιχο,
      θα πρέπει να πειραματιστείτε για να βρείτε τη "χρυσή τομή", και σε ποιό σημείο σας αρέσει περισσότερο, αυτό είναι θέμα εμπειρίας και προτίμησης.
    • Το σημείο του βρασίματος και του μαριναρίσματος είναι πολύ σημαντικό επειδή του δίνει γεύση, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι υλικά θέλετε εσείς, κύβο λαχανικών, κρεμμύδι, σκόρδο, καπνιστή πάπρικα, ρίγανη, θυμάρι, μείγμα μπαχαρικών για κρέας κ.α.
    • Πριν το βράσιμο μπορείτε να το καλύψετε με πλαστική μεμβράνη και να το χτυπήσετε με ένα σφυρί κουζίνας για να πάρει πλακουτσωτό σχήμα ή να το κόψετε σε ότι σχήμα θέλετε εσείς, αλλιώς αφήστε το ολόκληρο και κόψτε το μετά το βράσιμο.
    • Αφού το βράσετε μπορείτε να το βάλετε σε ένα δοχείο, να το καλύψετε με το ζωμό που έβρασε και να το φυλάξετε στο ψυγείο για λιγότερο απο μια εβδομάδα, μπορείτε να το στραγγίξετε και να το τηγανίσετε ή να το χρησιμοποιήσετε όπως θέλετε.
    • Το σεϊτάν ή κρέας σιταριού, δημιουργήθηκε στην Ασία από χορτοφάγους βουδιστές μοναχούς και χρησιμοποιείται στη θέση του ζωικού κρέατος εδώ και αιώνες.
      Η εξάπλωσή του και η δημοτικότητα του οφείλεται στο μακροβιοτική κίνημα που ξεκίνησε στην Ιαπωνία.
    Καλή επιτυχία!   :)






    Οι πληροφορίες είναι επεξεργασμένες απο τα Γελαστά Ζωάκια και συγκεντρωμένες απο τις παρακάτω πηγές:
    http://365vegandays.wordpress.com (Η διαδικασία και οι εικόνες είναι απο το 365vegandays)
    www.youtube.com (Βίντεο)

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Εάν φτιάξατε τη συνταγή ή σας αρέσει αυτή η ανάρτηση κάντε ένα σχόλιο.
    Μπορείτε να το δημοσιεύσετε στη σελίδα σας στο facebook, πατώντας στο εικονίδιο F και μετά κοινοποίηση.